Sund mad som grøntsager føles for mange ikke umiddelbart mættende som fed mad og det kan også få os til at spise mere.Sund mad som grøntsager føles for mange ikke umiddelbart mættende som fed mad og det kan også få os til at spise mere.

Du tager også på af at spise sundt

Mennesker, der går efter at spise sundt risikerer at tage på fordi de automatisk også spiser mere.

 

Det viser en ny undersøgelse fra Cornell University Food and Brand Lab, hvor forskere har testet deltageres mad-indtag i forbindelse med et skifte til såkaldt sunde fødevarer.

Undersøgelsens forskere havde den hypotese, at vi vil spise mere, hvis vi tror at en fødevare er sund og gennemførte tre forsøg med 162 deltagere, som skulle vise forskellene i opfattelsen af sund og usund mad. 

Den første undersøgelse blev udført med 50 bachelorstuderende på et stort offentligt universitet, der blev bedt om at gennemgå den anerkandte Implicit Association Test (IAT) tilfor at kunne vise, at der er et omvendt forhold mellem begreberne sund og mættende. 

IAT er en psykologisk test fra Harvard University, der skal afsløre om man bevidst eller ubevidst giver forkerte svar. Nogle mennesker tror f.eks. selv, at de kun spiser tre gange dagligt, men faktisk spiser de 5-6 gange. De lyver formentlig ubevidst for sig selv og når de besvarer spørgeskemaer, hvilket kan forplumre mange undersøgelser.

Læs mere om IAT her.

Den anden undersøgelse var et feltstudie udført med 40 studerende på et stort offentligt universitet og målte deltagernes sult efter indtagelse af en cookie, der enten blev beskrevet som sund eller usund for at teste deltagernes opfattelse af hvor sultne de var efter at have spist den. 

Den tredje undersøgelse blev udført med 72 studerende i et realistisk scenario for at måle forskellen på hvor meget man bestilte før en kort film og hvor meget mad deltagerne faktisk spiste under filmen.

De tre undersøgelser bygger på den idé, at forbrugerne har en implicit tro på, at sunde fødevarer er mindre mættende end usunde fødevarer.

Resultaterne viser, at når mad blev beskrevet som sund ved hjælp af et billede af en vægtskål på indpakningen, så påvirkede det forbrugernes dømmekraft og adfærd. 

Når vægtskålen hældede mere mod sundt bestilte deltagerne større portioner, spiste større mængder af maden og rapporterede mindre sult efter at have spist den. 

Overraskende viste det sig at selv forbrugere, der ikke troede at sunde fødevarer er mindre mættende end usunde fødevarer, var ofre for de samme fordomme. 

I forsøget testede forskerne en taktik, der viste sig at mindske overspisningen af sund mad. Ved at fremhæve den sunde mads næringsværdi - vitaminer og mineraler - lykkedes det at afbøde opfattelsen af at den er mindre mættende.

Resultater, der er offentliggjort i Journal of Association for Consumer Research, føjer sig til en stadig større viden om de psykologiske årsager til overvægt og fedme. Resultaterne tyder på, at budskaber på indpakningerne om at nogle madvarer er sundere, ironisk nok kan bidrage til fedmeepidemien stedet for at reducere den.

Like og del artiklen
Fed viden eller bare for tyndt?