Selv om du taber dig, så er det sjældent - eller først til sidst - at det sker på maven.

10 årsager til at mavefedtet sidder fast

 

Du spiser det forkerte fedt

Vores kroppe reagerer ikke ens på alle former for fedt. Forskning siger, at et højt indtag af mættet fedt som det der er i kød og mælkevarer, giver en øget fedtmængde omkring organerne. Og modsat, så giver det enkeltumættede fedt (det som findes i olivenolie og avokadoer) og særlige typer af det flerumættede fedt (mest omega-3 som findes i nødder, solsikkefrø og fisk) en antiinflammatorisk effekt – og hvis du spiser det i passende portioner, er det godt for kroppen. Men Kate Patton advarer mod at spise for meget fedt – uanset hvilken slags – fordi det øgede kalorieindtag fører til øget vægt.

Du presser ikke dig selv nok

For at komme af med mavefedtet, bliver du nødt til at skrue op for træningen. Et studie, der er offentliggjort i tidsskriftet Medicine and Science in Sports and Execise, har vist, at mennesker som gennemfører hård træning taber mere mavefedt, end dem, der træner med lav intensitet. Faktisk kunne dem, der trænede let slet ikke se nogen forandring.

”Man bliver nødt til at træne intensivt, fordi målet er at forbrænde flere kalorier, og det er netop hvad den intensive træning gør,” siger Natalie Jill, der er personlig træner i San Diego.

Træning med høj intensitet betyder, at man kører rigtig hårdt på så længe man overhovedet kan.

Du er ramt af stress

Hårde tider på arbejdet, ubetalte regninger og et travlt familieliv – uanset hvad der er grunden til din stress, så kan det sagtens være den skjulte årsag til at du ikke kan komme af med dit mavefedt. Og det er ikke nødvendigvis kun fordi du kommer til at trøstespise kalorierig mad. Det kan også være på grund af stresshormonet cortisol, hvilket også kan medføre øget fedt på kroppen. Højere niveauer af cortisol forbindes af forskerne med mere fedt omkring organerne.

Eller sover du måske for lidt

Hører du til blandt de forholdsvist mange, der sover mindre end seks timer hver nat, så kan det være den helt enkle årsag til din stædige livvidde. En ældre undersøgelse af 70.000 kvinder har vist, at hvis man sover fem timer eller mindre hver nat, så er der 30 pct. større risiko for at tage 12-15 kilo på end dem, der sover syv timer. Det amerikanske National Institutes of Health anbefaler voksne at sove mellem syv og otte timer hver nat.

Klik videre og læs flere årsager på næste side

 

Tags: hormoner, slankekure, træning, mavefedt, organer, kønsforskelle

Like og del artiklen
Fed viden eller bare for tyndt?